ELAVTAL LHC PRIVAT, MEDLEM

1. Elavtalspartner i detta avtal är Via Energi AB, Org nr: 559476-1214

2. Genom att ingå detta avtal bemyndigar kunden Via Energi AB att meddela uppsägning av abonnentens avtal med aktuell leverantör samt att ordna alla formella ärenden kring byte av leverantör. Utifrån detta bemyndigande kan Via Energi AB även inhämta nödvändig information om bytet från nätägare och nuvarande kraftleverantör. Via Energi AB ansvarar dock inte för konsekvenserna av eventuella avtalsbrott mellan kunden och den tidigare leverantören.

3. Med kund avses den privatkund som enligt avtal med Via Energi AB tar ut elenergi för eget bruk. Vid ingående av avtal ska kunden på uppmaning av Via Energi uppge Namn, tillhörande personnummer, email, telefonnummer, faktura- och anläggningsadress, samt mätpunkts-ID (vilken finns på kundens tidigare elfaktura). Kunden bemyndigar även Via Energi att inhämta sådana uppgifter på andra sätt, där så är tillämpligt och underlättande för kunden.

4. Elavtal LHC Privat, Medlem är ett obundet, löpande rörligt elavtal, utan uppsägningstid med månadsspotpris som grund. Kostnader redovisas under punkt 5.

5. Via Energi AB har rätt att fakturera kunden för kundens förbrukning av el i enlighet med de prisbestämmelser som parterna har kommit överens om i avtalet. Detta innebär 49 kr per månad i abonnemangskostnad, marknadens månatliga sk spotpris, samt övriga kostnader direkt relaterade till denna handel, samt ett påslag om 4 öre per kWh. Skatter och avgifter, såsom elcertifikat, särredovisas. Förändringar i dessa priser och kostnader måste kommuniceras 2 månader innan sådana förändringar träder i kraft.

6. Kunden bemyndigar Via Energi AB att köpa kraft för kundens räkning på relevanta marknader, med utgångspunkt i marknadens rörliga månadsspotpris. Via Energi köper in nordisk energimix, vilket innebär en mix av producerad energi inom de nordiska länderna vid varje given tidpunkt.

7. Faktureringsprincipen som används är månadsfakturering i efterskott, efter att information om kundens förbrukning kommit Via Energi AB till del. Eventuella justeringar avseende kundens produktion, som kommer Via Energi AB tillhanda efter att den aktuella periodens fakturering har skett, justeras och faktureras av Via Energi AB så snart sådan information kommit bolaget tillkänna. Kunden får fakturan via mail och kan välja mellan automatisk betalning, eller att betala fram till och med fakturans förfallodatum.

8. Om Via Energi AB av misstag har använt andra mätvärden än de mätvärden som nätföretaget ställt till Via Energi AB:s förfogande, kan Via Energi AB, eller kunden, kräva rättelseavräkning så att felet rättas till.

9. Alla priser är angivna exkl moms. Via Energi AB ansvarar inte för indirekta förluster till följd av fel, såvida inte skadan orsakats av grov vårdslöshet eller uppsåt från Via Energi AB:s sida. Via Energi AB:s totala skadeståndsansvar är begränsat till SEK 10.000 för varje fall, om inte skadan beror på grov vårdslöshet från Via Energi AB:s sida. Kunden kan säga upp avtalet med omedelbar verkan vid väsentligt brott från Via Energi AB:s sida. Vid konkurs eller det fall Via Energi AB måste sluta leverera el upphör alla skyldigheter efter uppsägningsdagen.

10. Kunden accepterar att Via Energi AB kan kreditbedömma kunden genom kreditupplysning och vägra kundrelationer när det finns sakliga skäl för det. Vid avslag upphör Via Energi AB:s alla åtaganden enligt avtalet i sin helhet.

11. Avtalet har ingen bindningstid och kan närsomhelst sägas upp av kunden. Uppsägning ska ske i enlighet med Via Energi AB:s allmänna villkor.

12. Via Energis allmänna villkor utgör del av det ingång avtalet. Senaste version av allmänna villkor fins alltid tillgängliga via kundens mina sidor.

13. Detta avtal kan av Via Energi AB överföras till en tredje part på befintliga villkor, utan vidare godkännande från kunden.

14. Utöver de här skrivna avtalsvillkoren gäller Ellagen (1997:857), allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument EL 2012 K (rev2), samt Via Energi Allmänna villkor 20250515 i nämnd ordning.

15. Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av dessa avtalsvillkor ska i första hand avgöras genom förhandlingar mellan parterna. Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på konsumentens begäran prövas av allmänna reklamationsnämnden. Tvisten kan även prövas av allmän domstol, eller annan, enligt författning, behörig instans.

Linghem 2025

Allmänna avtalsvillkor Via Energi AB (Version 20250401)

§1 Vid signering av avtalet ger Kund fullmakt för Via Energi AB, eller den Via Energi AB förordnar i sitt ställe till att kunna säga upp befintliga avtal och ingå avtal med nya leverantörer, samt inhämta upplysningar om företaget från leverantörer innan uppstart. I tillägg får Via Energi AB fullmakt att reaktivera Kund om inte uppsägelse föreligger. Vid tecknande av detta avtal ger kunden en fullmakt till Via Energi AB att adressändra kundens befintliga elnätsavtal och elhandelsavtal samt vidarefakturera detta som en Energifaktura till kunden. Avtalstid avtalas på elavtalet och uppsägningstiden står under villkor för avtalsformer nedan.

§2. Kund förbinder sig att köpa el från Via Energi AB till överenskommet pris under avtalsperioden. Via Energi AB förbehåller sig rätten att neka kundavtal innan bekräftelse har skickats. Att kunden har registrerat sig, erhållit avtalsförslag eller lämnat fullmakt medför inte att bindande avtal har uppstått. Via Energi AB äger rätt att neka avtal utan att uppge skäl.

§3. Avtalet mellan Kund och Via Energi AB består av Elavtal inklusive Via Energi ABs avtalsvillkor och branschens allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument respektive näringsidkare, för närvarande EL2012K (https:// www.energimarknadsbyran.se/media/1135/el-2012- k-rev-2.pdf) respektive EL2012N. Vid eventuell motstridighet mellan Via Energi AB:s avtalsvillkor och branschens allmänna avtalsvillkor (EL2012K/ EL2012N) ska Via Energi AB:s avtalsvillkor äga företräde. I punkt 20 finns information enligt 11 kap §13 i ellagen.

§4. Kunds eventuella ändringar och tillägg i den förtryckta texten i avtalet måste skriftligen godkännas av Via Energi AB för att vara gällande.

§5. Via Energi AB kan komma att genomföra kreditprövning av Kund, vilket kan leda till att Kunds beställning inte accepteras.

§5.1 Rätten att neka avtal
Via Energi AB förbehåller sig rätten att utan skyldighet att motivera beslutet neka ingående av avtal med en kund, exempelvis vid negativ kreditbedömning, otillräcklig information, tidigare avtalsbrott, administrativ begränsning eller av andra affärsmässiga skäl.

Ingen avtalsrelation uppstår förrän skriftlig eller elektronisk bekräftelse från Via Energi AB har mottagits av kunden. Att en kund registrerar sina uppgifter eller erhåller ett avtalsförslag innebär inte att bindande avtal föreligger.

§6. Via Energi AB tillämpar ångerrätt enligt distansavtalslagen. En privatkund kan ångra sig genom att kontakta kundservice inom 14 kalenderdagar, dock tidigast från den dag då Kund fått föreskriven information om sin ångerrätt, muntlig som skriftlig. För ånger och uppsägning önskar Via Energi AB att Kund kontaktar kundservice via telefon, brev eller e-post. En företagskund som ingår avtal med Via Energi AB har ingen ångerrätt.

§7. Vid inflyttning på helt ny adress behöver Via Energi AB erhålla uppgifterna minst 7 dagar innan önskad leveransstart. Senaste startdatum för nytecknat elavtal är 3 månader från idag för privatpersoner och 12 månader för företag, om inte annat överenskommits.

§8. Avtalsperioden framgår av Elavtal. Via Energi AB ansvarar inte i något fall för försenad leveransstart som beror på bristfällig eller felaktig information från Kund eller Kunds ombud. Har Kund tidsbundet Elavtal till en viss tid med annan elleverantör ansvarar Kund själv för eventuell uppsägning av detta, samt för eventuella brytnings- avgifter om det nuvarande Avtalet sägs upp innan det har löpt ut.

§9. Via Energi AB äger rätt att, på oförändrade villkor, helt eller delvis överlåta detta avtal på annan motpart. Kund äger inte rätt att överlåta detta avtal på annan motpart utan Via Energi ABs i förväg lämnade skriftliga medgivande.

§10 Via Energi AB har rätt att på avtalat pris fakturera vid varje tidpunkt gällande energiskatt, mervärdeskatt och andra av myndigheter fastställda skatter och avgifter. Vid ändring eller införande av energiskatt, mervärdeskatt, prisområden, elcertifikat och andra av myndigheter fastställda skatter och avgifter äger Via Energi AB rätt att utan föregående information till Kund justera faktureringen i motsvarande mån. Vid volymavvikelser mot angiven årsvolym äger Via Energi AB rätten att debitera eventuella mellanskillnader. Perioder med prissäkring är bindande under hela avtalstiden. För företag tillkommer utöver avtalat avtalspris Svenska Kraftnäts avgifter. Dessa avgifter kan variera över tid och Via Energi AB äger rätt att utan föregående information till Kund justera faktureringen i motsvarande mån. Posten på fakturan heter SvK avgift.

På elavtalet och fakturan anges även rörliga kostnadskomponenter kopplade till elhandel. Dessa inkluderar, men är inte begränsade till, balansansvar, elcertifikat, effektreserver, marknadsavgifter, profilkostnader, systemtjänster samt andra regulatoriska och operativa avgifter.

I enlighet med konsumentskyddsföreskrifter och tillkommande regler från och med 1 januari 2025 ska dessa kostnader kunna identifieras och förklaras.

Detaljerad information om aktuella och historiska kostnadskomponenter finns tillgänglig via Via Energi AB:s EOS-system samt genom inloggning på Mina Sidor.

Kunden informeras härmed om att fakturerade kostnader kan innehålla dessa delar som en del av den totala elhandelskostnaden, och att prisbilden därmed kan avvika från offentliga elbörspriser.

§10.1. När kund, där så är möjligt, har valt tilläggsprodukten ”Förnybar el” är det 100% förnybar energi vilket innebär 100% av ursprungsmärkningen baseras på annullering av ursprungsgarantier.

Det betyder 0,000g/kWh i utsläpp av koldioxid och 0,000g/kWh i utsläpp av kärnbränsleavfall. 100% förnybart, 0% kärnkraft och 0% fossilt. Denna tjänst och produkt kan när som helst sägas upp om man kontaktar kundservice.

§10.2. Via Energi AB standard energimix inköp: Den nordiska residualmixen för 2023 består av 6,51 procent förnybart producerad el, 14,68 procent kärnkraftsproducerad el och 78,82 procent fossilt producerad el. Miljöpåverkan för den nordiska residualmixen är 524,01 g/CO2 per kWh och kärnbränsleavfall var 0,00046 g/kWh.

§10.3 Rörlig merkostnad - komponenter På kundens faktura kan posten “Merk rörlig kostnad” eller liknande förekomma. Denna post inkluderar aggregerade kostnader som uppstår i samband med elhandel, men som inte ingår i själva elpriset per kWh.

Den består av exempelvis balansansvarskostnader, elcertifikat, miljöavgifter, systemtjänster, effektreserv, profiljusteringar samt marknads- och transaktionskostnader hänförliga till leveransen.

I enlighet med gällande regler från och med 1 januari 2025 ska dessa kostnadskomponenter kunna förklaras för kunden. Via Energi AB tillhandahåller sådan specifikation via Mina Sidor och/eller EOS-systemet.

Kunden informeras härmed om att sådana poster kan förekomma och att beloppet kan variera över tid beroende på marknadsstruktur, elområde och kostnadsfördelning i leveransen.

§10.4 Pristak och rätt till justering

Samtliga avtal kan innehålla ett rörligt elpris med pristak. Pristaket anger det maximala pris per kWh som kunden debiteras under en given period.

VIA Energi har rätt att justera pristaket med en (1) månads varsel, i enlighet med detta avtals villkor. Justeringar publiceras på kundens personliga avtalssida i EOS-systemet (Mina sidor). Det åligger kunden att själv logga in i EOS och ta del av sådan information. VIA Energi ansvarar inte för att särskilt meddela varje enskild ändring via e-post eller post.

En ändring av pristaket påverkar inte avtalets bindningstid. Kunden har därmed inte rätt att säga upp avtalet i förtid på grund av sådan justering, så länge den sker i enlighet med dessa villkor.

§11. Via Energi AB ansvarar inte för indirekta förluster till följd av fel, såvida inte skadan har orsakats genom grov vårdslöshet eller avsiktlig försummelse av Via Energi AB. Via Energi ABs totala ansvar är begränsat till 5 000 kronor inkl moms för varje enskilt fall. Kund kan omedelbart säga upp avtalet vid väsentligt avtalsbrott från Via Energi AB. Vid konkurs eller om Via Energi AB slutar leverera ström avslutas alla skyldigheter under sista balansdagen.

§11.1 Force majeure och ansvarsfrihet Via Energi AB ansvarar inte för skada som beror på omständigheter utanför bolagets kontroll, såsom myndighetsbeslut, krig, strejk, naturkatastrof, pandemi, leveransproblem, tekniska fel hos tredje part, avbrott i elnätet eller andra liknande omständigheter.

Vidare ansvarar Via Energi AB aldrig för indirekta skador såsom produktionsbortfall, utebliven vinst, goodwillförlust eller annan följdskada, såvida inte skadan orsakats genom grov vårdslöshet eller uppsåt.

§12. Uppsägning skall ske av Kund eller av ombud med giltig fullmakt från Kund. Vid uppsägning som inte följs av ett faktiskt leverantörsbyte övergår avtalet, om inte annat överenskommet, vid avtalstidens utgång till ett Rörligt Tillsvidarepris avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 0 månads uppsägningstid för privatkunder och 0 månaders uppsägningstid för företag. Via Energi AB kräver en separat uppsägning på elhandlarens elavtal för att avtalet ska vara uppsagt på ett korrekt sätt. Om en fullmakt överlåtes till ett elhandelsbolag och ska användas med syftet att säga upp ett elavtal så krävs en skriftlig fullmakt. Det är då viktigt att det tydligt framgår att det avser en uppsägning. För konsumenter föredrar vi för konsumentens säkerhet att en skriftlig uppsägning inkommer. Dock går det även att ringa eller e-posta in uppsägningen. För företag såsom AB, HB, KB och enskilda bolag måste en skriftlig uppsägning skickas in med signatur från företagets firmatecknare vilket skall vara den person som står på avtalet och som tecknat avtalet. Detta skickas in via brev till Via Energi ABs adress. Via Energi AB godkänner inga uppsägningar från företag som är muntliga eller utan signatur från firmatecknare.

§13. Kontakta Via Energi AB vid utflytt. Vid utflytt medföljer inte Kunds befintliga elavtal.

§14. Betalning av faktura ska vara Via Energi AB tillhanda senast på angivet förfallodatum. Betalningstiden är normalt 20 dagar från fakturadatum. Påminnelseavgift debiteras med 60 kr (privatkunder) respektive 450 kr exkl. moms (företagskunder) per faktura. Vid dröjsmål utgår dröjsmålsränta om 18 % samt eventuella inkassoavgifter enligt gällande lag.

Utebliven eller återkommande sen betalning utgör ett väsentligt avtalsbrott och ger Via Energi AB rätt att omedelbart häva avtalet med omedelbar verkan enligt § 12.3 Hävning i Avtalslagen.

§14.1 Förtida hävning vid risk
Vid misstanke om att Kunden inte kommer fullgöra sina avtalsenliga skyldigheter – t.ex. vid upprepad sen betalning, negativ kreditbedömning eller annan indikation på betalningsovilja – äger Via Energi AB rätt att omedelbart säga upp avtalet utan föregående underrättelse.

§15. Förklaring gällande de rörliga prisavtalen: Rörligt pris avtal innehåller priskomponenter som är rörliga och som varierar över tid. Det rörliga elpriset varierar timme för timme och månad för månad, och framöver även 15-minuter för 15-minuter och Via Energi ABs rörliga elpriser utgörs bland annat av den nordiska elbörsens elpris sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde. Prisgrupperna motsvarar det faktiska rörliga priset Via Energi AB har för att köpa in elenergi och följer NordPool Spots timspotpris kopplat mot kundens faktiska elanvändning.

Elpriset består av Via Energi ABs kostnader för inköp av el och elcertifikat, Via Energi ABs kostnad för hantering av kvotplikt avseende elcertifikat, Via Energi ABs påslag i öre/kWh, eventuell förbrukningsbaserad årsavgift och andra eventuellt tillkommande påslag och är inte Nord Pools spot pris. Kostnaden för elcertifikat bildas utifrån elcertifikatmarknadens noterade genomsnittspris per månad. Genomsnittspriset avser elcertifikat för leverans i samband med innevarande års deklaration, allt enligt lagen om elcertifikat. För anläggningar med timavräknad förbrukning avser Via Energi ABs kostnader för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett. För övriga anläggningar avser Via Energi ABs kostnader för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Via Energi ABs anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med schablonavräknad förbrukning i samma elområde timme för timme, balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett. Utöver det volymviktade timspotpriset från NordPool Spot tillkommer gällande avgifter mot NordPool Spot, Svenska Kraft, Balanskraft och effektreservsavgifter. Utöver avgifterna tillkommer gällande garantikravskostnader som NordPool Spot och Svenska Kraftnät ställer ut löpande enligt egna modeller. Utöver detta tillkommer med kund överenskommen marginal till Via Energi AB som utgörs av ett synligt påslag i öre / kWh och en fast månadsavgift per aktiv mätpunkt.

§15.1. Villkor för avtalsformer:
Här specificeras bindningstider, uppsägningstider och villkor.

Fastpris, Fastpris Förnybar (Fastprisavtal):
Elpris och fast avgift är oförändrade under avtalstiden. Bindningstiden avtalas vid tecknandet av elavtalet. Fakturering sker månadsvis i efterskott. Momsen är 25%. Uppsägningstiden för privatkund är 0 månader. Företagskunder har som standard 12 månaders uppsägningstid, med undantag för avtal med 24 månaders uppsägningstid. Vid avtal med 3, 6 och 9 månaders bindningstid är det endast 1 månads uppsägningstid för företagskunder och vid 12 månaders bindningstid är det 6 månaders uppsägningstid. Särskilda villkor kan förekomma vid portföljförvaltade avtal eller andra i kundavtal fastlagda avtalsformer. Om ingen uppsägning sker av företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Kunden automatiskt över på rörligt Tillsvidarepris med en uppsägningstid på 0 månader, vilket är ett rörligt tillsvidare avtal. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på ett Rörligt Tillsvidarepris Privatavtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 0 månads uppsägning.

Rörligt avtalspris med eller utan bindningstid (Rörligt pris, Rörligt Förnybar):
Läs mer specificerat om rörligt pris under §15.1.
Ordinarie fast månadsavgift, om det inte är en annan summa avtalat i det tecknade elavtalet med Kund, är 59 kronor inkl moms per månad för privatkunder och 129 kronor exkl moms per månad för företagskunder. Fakturering sker månadsvis i efterskott. Momsen är 25%. De rörliga avtalen tecknas med 0 månaders bindningstid och 0 månads uppsägningstid för privatkunder och 0 månaders uppsägningstid för företagskunder. Villkoren för rörliga avtal utan bindning gäller endast i 12 månader och efter den perioden går avtalet över till ett tillsvidareavtal, Rörligt Tillsvidarepris. Se våra avtalsvillkor för vårt tillsvidareavtal. Rabatten på rörliga avtal gäller endast i 12 månader och endast för nya kunder. Om ingen uppsägning sker av företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Kunden automatiskt över på Rörligt Tillsvidarepris avtal med en uppsägningstid på 0 månader, vilket är ett rörligt tillsvidare avtal. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på ett Rörligt Tillsvidarepris Privatavtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 0 månads uppsägning.

Rörligt timavräkningspris:
Alla nya kunder med rörligt avtal får rörligt pris med timavräkning, där så är möjligt och data finns tillgänglig. Elnätsbolaget har 3 månader på sig att utföra denna ändring. Rörligt pris med timavräkning innebär att kunden har timmätning och timavräkning där deras elnätsbolag skickar vidare avläsningarna till Via Energi AB. Fakturering sker månadsvis i efterskott och beräknas enligt Nordpools spotpris timme för timme. Det är exklusive det avtalade påslag, den månadsavgift, elcertifikat, statliga avgifter och/eller tillvalsprodukten Norden Miljö, etc som kunden avtalat med Via Energi AB. Momsen är 25%. Ordinarie fast månadsavgift, om det inte är en annan summa avtalat i det tecknade elavtalet med Kund, är 59 kronor inkl moms per månad för privatkunder och 129 kronor exkl moms per månad för företagskunder. De rörliga avtalen tecknas med 0 månaders bindningstid och 0 månads uppsägningstid för privatkunder och 0 månaders uppsägningstid för företagskunder. Villkoren för rörliga avtal utan bindning gäller endast i 12 månader och efter den perioden går avtalet över till ett tillsvidareavtal, Rörligt Tillsvidarepris avtal. Se våra avtalsvillkor för vårt tillsvidareavtal. Rabatten på rörliga avtal gäller endast i 12 månader och endast för nya kunder.
Om ingen uppsägning sker av företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Kunden automatiskt över på Rörligt Tillsvidarepris med en uppsägningstid på 0 månader, vilket är ett rörligt tillsvidare avtal. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på ett Rörligt Tillsvidarepris Privatavtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 0 månads uppsägning.
Rörligt Tillsvidarepris Avtal privat och företag (tillsvidareavtal):
Elpriset består av Via Energi ABs kostnader för inköp av el, kostnad för elcertifikat, Via Energi ABs påslag i öre/kWh och eventuell fast avgift etc. Avtalet är ett Rörligt Tillsvidarepris avtal som är ett tillsvidareavtal där elpriset varierar månad till månad och där priset sätts olika varje månad. Avtalet är inget fastpris utan ett rörligt elprisavtal med en fast avgift på 99 kronor inkl moms i månadsavgift för privatkunder, 129 kronor exkl moms för företagskunder. Fakturering sker månadsvis i efterskott. Momsen är 25%. Uppsägningstiden för privatkund är 0 månad och för företagskunder är det 0 månaders uppsägningstid.

Förvaltningsavtal / Portföljförvaltning:
Förvaltningsavtal innebär att elenergi anskaffas genom en löpande allokeringsstrategi med tillgång till flera inköpskällor såsom terminshandel, rörliga marknader, PPA-avtal, derivatinstrument och spotexponering. Via Energi AB fastställer elpriset genom en intern modell som väger samman inköpsflöden, exponeringar, riskparametrar, finansiella marginaler samt strategiska handelsbeslut.

Det elpris som anges på kundens faktura definieras som ett förvaltat elpris och behöver inte spegla faktisk inköpskostnad vid en viss tidpunkt eller i ett specifikt marknadssegment. Priset kan inkludera - men är inte begränsat till - komponenter såsom miljöavgifter, elcertifikat, handelsrelaterade kostnader, säkerhetsmarginaler, räntesatser, kreditrisk, administrationskostnader samt övriga allokerade interna eller externa kostnader. Via Energi AB har rätt att fritt fastställa detta pris. Utöver det förvaltade elpriset tillkommer ett särskilt specificerat förvaltningspåslag om 0,9 öre/kWh, vilket avser ersättning för förvaltningsfunktion, modellhantering, kreditkontroll, optimering samt tillhörande operationella tjänster.

Kunden bekräftar och godkänner att förvaltningsprissättningen är en del av en sammansatt förvaltningstjänst. Eventuella avvikelser från offentliga index, referenspriser eller inköpspris utgör inte grund för prisprövning eller reklamation. Via Energi AB kan inte hållas ansvarigt för utfallet av strategiska marknadsbedömningar eller för skillnader mellan det förvaltade priset och andra avtalsformer.

Mikroproduktionsavtal:
Via Energi ABs avtalsvillkor vid köp av mikroproduktion från enskilda konsumenter och företag (producent) tecknas separat. Om inget avtal tecknas kommer kunden att erhålla en ersättning per kWh som är ett rörligt pris med timavräkning, minus balanskostnad, avgifter från Svenska Kraftnät (SvK) och hanteringskostnad för elbolaget. En fast månadsavgift tillkommer per anläggning. Tills vidare är den 20 kr inkl moms.

§16. Efterdebitering och faktureringsprincip. Via Energi AB tillämpar efterskottsfakturering. Om mätvärden saknas vid faktureringstidpunkt debiteras preliminär uppskattad förbrukning enligt ellagen 8 kap §15. När korrekt mätdata inkommer sker avräkning. Via Energi AB har rätt att efterdebitera för faktisk förbrukning under hela preskriptionstiden (3 år för konsument, 10 år för företag).

§17. Energifaktura (samlingsfaktura): Kunden godkänner att elnätsfakturor och övriga nyttighetsfakturor kan samlas och vidarefaktureras av Via Energi AB under beteckningen Energifaktura. Kunden ger Via Energi AB rätt att adressändra avtal och mottagare vid behov. Betalningsansvar kvarstår hos kunden även om fakturan vidareförmedlas.

§18. Brytavgifter:
Utifall att ett startdatum sätts i detta avtal kommer avtalet sättas igång av Via Energi AB på valt datum. Kund ansvarar för eventuella straff/bryt- avgifter från andra elbolag. Om Kund bryter avtalet i förtid har Via Energi AB rätt att följa branschens Allmänna Avtalsvillkor EL2012K https:// www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/ regler-och-beslut/allmanna-avtalsvillkor/ respektive EL2012N och har rätt till ekonomisk ersättning från Kund. Kund skall täcka alla eventuella ekonomiska förluster som Via Energi AB pådragit sig vid avtalsbrott. Den direkta förlusten beräknas utifrån allmänna ersättningskrav såsom månadsavgifter, extra tilläggstjänster B2B samt ersättning per kWh. En hanteringsavgift på 149 kr inkl moms läggs på samtliga brytavgifter.

§18.1. Brytavgift privatpersoner
Om avtalet bryts i förtid debiteras en brytavgift om minst 6 245 kronor inklusive moms per elmätare. Utöver detta debiteras 30 öre inklusive moms per kWh för återstående avtalad förbrukning under avtalsperioden.

Brytavgiften avser att täcka direkta förluster och kostnader som Via Energi AB påförs vid ett avtalsbrott.

§18.2. Brytavgift företag
Företagskunder som bryter avtalet debiteras en minsta ersättning om 6 245 kronor exklusive moms per elmätare, samt 30 öre exklusive moms per kWh för återstående volym enligt överenskommen avtalsperiod. Denna ersättning anses skälig med hänsyn till avtalets innehåll och kostnadsstruktur.

§19. Avtalsbrott och rätt till uppsägning utöver betalningsförsummelse. Frånkoppling av leverans Frånkoppling får ske vid väsentligt avtalsbrott. Vid utebliven betalning ska kund ges skälig möjlighet att rätta till bristen innan frånkoppling sker, i enlighet med ellagen. För privatkunder gäller 21 dagars rättelsefrist, för företagskunder 15 dagar, från delgivning. Återinkoppling sker först när kunden fullgjort sina förpliktelser och betalat samtliga kostnader hänförliga till frånkoppling och återanslutning, inklusive en hanteringskostnad om 500 kr inkl. moms.else har Via Energi AB rätt att avsluta avtalet med omedelbar verkan om:
- Kunden lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter,
- Kunden uppträder störande, hotfullt eller i strid med god sed,
- Kunden utan saklig grund reklamerar upprepade gånger,
- Kunden orsakar oproportionerlig administrativ belastning eller negativ påverkan på bolagets verksamhet.

Sådan uppsägning kan ske utan föregående varsel. Kunden har inte rätt till skadestånd eller kompensation i dessa fall.

§20. Frånkoppling av leverans
Frånkoppling får ske vid väsentligt avtalsbrott. Vid utebliven betalning ska kund ges skälig möjlighet att rätta till bristen innan frånkoppling sker, i enlighet med ellagen. För privatkunder gäller 21 dagars rättelsefrist, för företagskunder 15 dagar, från delgivning. Återinkoppling sker först när kunden fullgjort sina förpliktelser och betalat samtliga kostnader hänförliga till frånkoppling och återanslutning, inklusive en hanteringskostnad om 500 kr inkl. moms.

§21. Information enligt Ellagen, 11 kap 13 §:
1. Via Energi AB, 559476-1214, www.viaenergi.se
2. Via Energi ABs åtagande gentemot slutkund är att leverera el under avtalad tid enligt tecknat avtal. Pris och period står i avtalet och även i avtalsvillkoren. Åtagandet är också att vara tillgänglig med kundservice samt rådgivning i energifrågor och kundrättsfrågor.
3. Datum för avtalets tecknande återfinns på det tecknade avtalet med Kund och leverans övertas om kund inte önskar annat datum 14 dagar från tecknandets datum.
4. Priser för samtliga produkter finns att tillgå på Viaenergi ABs hemsida
5. Villkoren för fakturering är varje månad i efterskott och betalningstid är minst 20 dagar.
6-8. Uppsägningstiden utläses vid varje enskilt avtal. Om ingen uppsägning sker av Företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs företagsavtalet automatiskt över på Rörligt Tillsvidarepris Avtal med en uppsägningstid på 0 månader, vilket är ett rörligt tillsvidare avtal. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på Rörligt Tillsvidarepris Avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 0 månads uppsägning.
9. Se § 18 i Via Energi ABs villkor för brytavgifter.
10. Om Via Energi AB inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet äger kunden rätt till en ersättning om max 5000 kronor inkl moms.
11. Information enligt Ellagen, 11 kap 18 §, Elleverantörer och nätkoncessionshavare som träffar avtal med konsumenter ska på sina webbplatser lämna tydlig information om:
11.1. Konsumenternas rättigheter: Kunden ska i första hand vända sig till vår kundservice. Vid varje tillfälle uppdaterad kontaktinformation finns på www.viaenergi.se
11.2. Hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål: Reklamation, skadestånd och klagomål. När kunden talat med vår kundservice och då fortfarande inte är nöjd kan kunden skicka in en reklamation till Via Energi ABs Kundservice.
11.3. Vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, och oberoende användarrådgivning där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler:
Extern rådgivning och tvistlösning: Om kunden önskar ta sitt ärende vidare för opartisk rådgivning, finns det flertal externa parter att vända sig till. Deras uppgift är att hjälpa kunden utifrån konsumentlagstiftningen. Dessa organ kan kunden vända sig till:

Kommunala konsumentvägledare: http:// www.konsumentverket.se/for-konsument/. I de flesta kommuner är Kommunala konsumentvägledare tillgängliga och de är gratis. Där kan kunden få råd om denne har hamnat i tvist med ett företag.

Energimarknadsinspektionen: www.ei.se. Hit kan kunden vända sig för att få ett ärende prövat. Energimarknadsinspektionen (EI) är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan kunden vända sig om denne vill pröva om en anslutningsavgift är skälig.

Allmänna reklamationsnämnden: www.arn.se. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Hit kan kunden vända sig om kunden inte är nöjd med ett beslut.

Sveriges domstolar: http://domstol.se. Kunden kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk. Oberoende användarerådgivning där kunden kan få information om olika energieffektiviseringsåtgärder samt jämförelseprofiler.

Energimyndigheten: www.energimyndigheten.se.

§22. Avtalsvillkoren kan även skickas med post, e- post och sms om kunden önskar. Kan även uthämtas från Via Energi ABs kontor. Information om avtalsvillkoren och uppgifterna enligt första stycket ska lämnas till konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas. Lag (2016:914). Detta åtagande har härmed Via Energi AB fullföljt och bekräftas av kund när avtalet godkänns.

§23. På detta avtal och villkor ska svensk lag tillämpas. Via Energi AB förbehåller sig rätten att uppdatera dessa avtalsvillkor.Tvist med anledning av detta avtal ska avgöras vid allmän domstol. Via Energi AB förbehåller sig rätten att själv välja behörig domstol. Om inget annat anges ska Linköpings tingsrätt vara första instans.

I de fall då kunden är privatperson ska giltighet, tolkning och tillämpning av dessa avtalsvillkor i första hand avgöras genom förhandlingar mellan parterna. Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på konsumentens begäran prövas av allmänna reklamationsnämnden. Tvisten kan även prövas av allmän domstol, eller annan, enligt författning, behörig instans.

§24. Information om behandling av personuppgifter Via Energi AB – GDPR: Via Energi AB behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress, mätarnummer, anläggnings-id, förbrukningsstatistik m.m. Syftet med en sådan behandling är för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot kunden, hantera och administrera felanmälningar, hantera och administrera byte av elavtal, kunna hantera kundens anläggning i vårt system, använda för att kontakta kunden, erbjuda användare behörighet till ”Mina sidor”, administrera olika kommunikations – och betalningsalternativ, använda som underlag vid fakturering och bokföring, hantera och administrera arbetsansökningar och föra statistisk, kundundersökningar och analysändamål samt för samfaktura med elnätsfakturor.

Via Energi AB har fått kunduppgifterna från kund för att kunna ingå avtal med oss samt för att kunna ge kunden möjligheten att använda sig av våra tjänster. Lämnar kunden ej ut sina personuppgifter kan Via Energi AB inte registrera kunden och kunden kan då inte heller använda sig av våra tjänster. Via Energi AB inhämtar även information ifrån folkbokföringsregistret.

Via Energi AB tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla kunders personuppgifter är rättsliga förpliktelser och avtal. Kundens uppgifter kommer att sparas så länge kunden är kund hos oss, eller längre om det krävs enligt lag (ex. arkivlagen, bokföringslagen).

De personuppgifter Via Energi AB behandlar delas med de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utgöra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot kunden. Vi kan även komma att dela personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU/ESS.

Personuppgiftsansvarig är Via Energi AB, Ryckelösa 3, 585 61 Linghem . Kunden har rätt att kontakta oss för att få tillgång till information om de uppgifter vi har om kunden, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av kundens uppgifter. Detta gör kunden enklast genom att kontakta vår kundservice.

Om kunden har klagomål på vår behandling av personuppgifter har kunden rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Genom att ingå detta avtal godkänner Kunden uttryckligen Via Energi AB:s behandling av personuppgifter enligt ovan, i enlighet med GDPR och gällande dataskyddslagstiftning.